Hver eneste dag blir det startet opp nye bedrifter i Norge, og mange begynner med svært begrensede ressurser. Det kan for eksempel handle om et enkeltmannsforetak som tilbyr håndverkertjenester, enkelt salg på nett eller kanskje en liten butikk. Den første tiden kan være svært utfordrende, men over tid er det også mange virksomheter som vokser og opplever suksess. Da er det viktig å fokusere på optimal drift alle steder i verdikjeden – inkludert lageret.
Løsninger som er skreddersydde etter behovet
Det er viktig å huske på at utstyr og fasiliteter på lageret skal være tilpasset virksomhetens behov, ikke omvendt. Det finnes en enorm mengde hyller, reoler, gitterrammer, kasser og annet utstyr å velge mellom, og det kan definitivt lønne seg å bruke tid på å lage en løsning som er strømlinjeformet og tilpasset virksomhetens prosesser.
Såkalt kaizen, eller kontinuerlig forbedring, kan være en god metodikk når det gjelder å utvikle en løsning som er skreddersydd til akkurat din bedrifts behov. I noen situasjoner kan det være smart å gjøre en større opprydding og omorganisering, men samtidig er det de små daglige forbedringene og tiltakene som kan gi god effekt over tid.
Oversikt og kontroll skaper lønnsomhet
Det er ingen som bruker tid og penger på lagerdrift for moros skyld, det er åpenbart at tiltak på dette feltet forventes å ha betydning for selskapet eller organisasjonens bunnlinje. Det er flere aspekter som kan bidra til bedre lønnsomhet, noen få eksempler er:
- Høyere salg og lavere svinn som følge av at varer er på lager i riktige mengder.
- Redusert kapitalbinding som følge av tilpasset og optimalisert lagerbeholdning.
- Riktigere produksmiks som følge av korrekt rapportering av lager og omsetning.
Det kan være greit å minne seg selv på disse faktorene når det gjelder investeringer i lagerutstyr. Kreative lagerløsninger kan bidra til at bedriften sparer både tid og penger, noe som også fører til bedre lønnsomhet.