Hvert år er det mange nordmenn som gjør drømmen sin til virkelighet ved å åpne en liten butikk. Når det gjelder uavhengige butikker kan det handle om alt fra små klesbutikker til blomsterbutikk eller delikatesseforretning. Vi holder ulike franchisemodeller utenfor akkurat denne artikkelen. Det finnes selvfølgelig aldri noen garantier for at en ny butikk blir en suksess – men det er mye man kan gjøre for at prosessen skal bli enklere og smidigere.
Enkle og rimelige løsninger
Til å begynne med er det viktig at man tilpasser investeringer og innkjøp til forventet salg, og da i form av en så moderat prognose som mulig. Det er mulig å gjøre mye med et lokale utelukkende ved å kjøpe litt maling og montere klikkrammer, noe som gjør det enklere å sette opp plakater på veggene.
En klikkramme kan i tillegg være et svært godt alternativ på mange ulike fasader, det er også et mye rimeligere alternativ enn komplett foliering eller montering av dyre skreddersydde skilt og lyskasser. Defensive investeringer helt i starten reduserer risikoen for at det oppstår problemer med likviditeten.
Forenkle alle aspekter ved driften
Kompleksitet og for omfattende planer kan bli problematisk ikke bare når det gjelder profilering av lokaler, det kan skape utfordringer innenfor alt fra markedsføring til varelager og lønnskostnader. Igjen er hovedpoenget å gjøre alle prosesser så enkle som overhodet mulig.
Det er fornuftig å bruke noe ressurser på markedsføring, men det er samtidig viktig å sørge for at man benytter seg av rimelige virkemidler som faktisk skaper salg.
Varelager bør holdes på et så lavt nivå som mulig, både med tanke på likviditet og eventuell svinnproblematikk. Lønnskostnader bør også helst holdes på et nullnivå helt i starten – du må helt enkelt jobbe mye selv. Ved å sørge for at driften er så enkel som mulig, kan du komme godt i gang med din egen butikk.